کد مطلب:243776 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:180

مقام امامان در شبهای جمعه
[45] 9 - صفار گفته است:

حسن بن عباس بن حریش از امام جواد علیه السلام نقل كرده كه فرمود: همانا برای ما اهل بیت علیهم السلام در شبهای جمعه، قدر و منزلت ممتازی است، عرض كردم: فدایت شوم! چه قدر و منزلتی؟ فرمود: به فرشتگان و پیامبران و جانشینان پیامبران كه از دنیا رفته اند و به روح جانشینان پیامبران (كه زنده اند) و آن جانشینی كه در میان شما می باشد، اجازه می دهند كه به آسمان بالا روند و پیرامون «عرش» پروردگار خویش، هفت دور طواف كنند، در حالی كه می گویند: سبوح قدوس رب الملائكة و الروح بسیار پاك و منزه و بسیار شریف و مقدس است، پروردگار فرشتگان و روح و چون از طواف خود فارغ شوند، پشت هر یك از ستونهای عرش، دو ركعت نماز می گزارند؛ آنگاه باز می گردند.

پس فرشتگان كه خدای متعال آنها را كوشا آفریده، باز می گردند در حالی كه آنچه را كه دیده اند بسیار بزرگ داشته و تكاپو و تلاش و ترس و بیم شان، دو چندان شده است و پیامبران و جانشینان و ارواح زندگان، باز می گردند در حالی كه محبتشان زیاد گشته و از شادی در پوست خود نمی گنجند و جانشین (وصیی كه در میان شما است) و همه ی جانشینان دیگر بواسطه ی درك و دریافت دانشی فراوان از طریق الهام، آنچنان مسرور و شادمان می گردند كه هیچ كس و هیچ چیز در شادی قابل مقایسه با آنها نخواهد بود؛ این راز را پوشیده دار كه به خدا سوگند! این راز در پیشگاه خدای متعال از هر رازی كه می شناسی، شایسته تر به كتمان است؛ حضرت فرمود: ای پسندیده! به خدا سوگند! به اقرار و تصدیق آنچه شنیدی الهام نشود مگر صالحان؛



[ صفحه 37]



عرض كردم: به خدا سوگند! چندان شایستگی در خود نمی بینم؛ حضرت فرمود: به خدای متعال دروغ نبند؛ چه اینكه او تو را صالح نامیده است، آنجا كه می فرماید: (و من یطع الله و الرسول فأولئك مع الذین أنعم الله علیهم من النبیین و الصدیقین و الشهداء و الصالحین) [1] و كسی كه خدا و پیامبر را اطاعت كند (در روز رستاخیز)، همنشین كسانی خواهد بود كه خدای متعال، نعمت خود را بر آنها تمام كرده؛ از پیامبران و صدیقان و شهیدان و صالحان». منظور آیه ی شریفه، كسانی است كه به ما وجد ما امیر مؤمنان علی علیه السلام و فرشتگان و پیامبران خدای متعال و تمام حجتهای الهی ایمان بیاورند؛ بر او (امیر المؤمنین علیه السلام) و محمد و خاندان پاك و پاكیزه و برگزیده و نیكو كارش سلام و درود باد. [2] .



[ صفحه 38]




[1] نساء: 3 \ 69.

[2] بصائر الدرجات: 150 ح 2.